Svar: Frugt og grønt-spørgsmål
25. september 2020
Alder:
10 mdr.
Kære L.
Tak for dine korte og præcise spørgsmål :)
Ja, jeg tænker, at du gerne må give din datter friske figner. Jeg kan ikke umiddelbart finde en grund til, at hun ikke skulle kunne spise dette, naturligvis som del af en varieret mad.
Friske figner indeholder oxalsyre ligesom rabarber, så derfor bør de spises med måde, men lidt en gang imellem tænker jeg er helt okay :) Oxalsyre kan blandt andet - hvis man spiser meget store mængder - hindre optagelse af f.eks. kalk og jern, men de mængder, som du giver din datter tænker jeg ikke vil påvirke dette. Derudover har figner også et højt fiberindhold og kan sætte lidt ekstra gang i maven...
Og så med det at tygge. Det er faktisk lidt svært... Jeg tænker umiddelbart, at du godt kan forsøge med peberfrugt og tomat med skræl, med den alder hun har. MEN - du skal vurdere individuelt og fra gang til gang, for nogle gange er skrællen ikke noget problem, andre gange er den tydeligt sej og derfor svær for hende at tygge. Der kan også være forskel på skrællen, alt efter om det er en "bøf-tomat" eller en "cherry-tomat", du giver hende - og naturligt afhænger det også af, hvor små stykker du giver hende...
Mange børn vil ikke kunne tygge rigtig godt, før de er omkring 1.5 år, og du skal derfor være meget opmærksom, når hun ikke er ældre end hun er. Det betyder også, at i forhold til agurk, så må hun gerne få dette, og du behøver ikke skrælle agurken. Det kan gives som en ring eller du kan skære agurken i stænger...
Men igen - når alt dette er sagt, så skal du altid have hende under opsyn, når hun sidder med mad i hånden og selv gumler, gnasker, øver sig i at spise. Med et par tænder i munden, vil hun naturligt hurtigt kunne få bidt nogle stykker af, som hun kan komme til at fejlsynke, og derfor skal hun ikke sidde og spise alene - og du skal naturligt også kunne reagere, hvis det pludselig går galt...
Hun er stadig så lille, at du ikke kan stole på, at hun altid vil kunne finde ud af at bearbejde maden tilstrækkeligt i munden og tygge det tilstrækkeligt længe, nogle gange vil hun bare synke det - også større stykker, så derfor er du nødt til at være meget obs på hende. Det går naturligt stadig lettest og er bedst med blød mad og små bitte hapsere... og som sagt har nogle børn rigtig svært ved det med at tygge tilstrækkeligt til de er omkring 1.5 år gamle, hvorfor man f.eks. også anbefaler, at små børn tilbydes rugbrød uden kerner...
Så i forhold til tygning, så må du prøve dig lidt frem og forsøge at vurdere, hvad din datter kan kapere og også vurdere hver enkelt fødevare...
Jeg håber, at dette er svar nok på dine spørgsmål, og at du kan bruge det lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske